La novel·la gràfica s’incorpora a la BCNegra

MERITXELL BATLLE (@xellbatlle). – La novel·la gràfica ha esdevingut el tema principal d’una taula rodona per primera vegada en els deu anys d’història de la BCNegra de Barcelona. La xerrada ‘Negra i dibuixada’ va tenir lloc a l’Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. La Universitat fa anys que s’encarrega d’acollir taules rodones en motiu de la trobada de novel·la negra. Enguany, s’hi han desenvolupat ‘Catalunya, terra de crims’ i ‘Negra i dibuixada’. L’escriptor i periodista Rafa Vallbona, a través de la Blanquerna, va suggerir la incorporació de la novel·la gràfica en els 30 actes que se celebren durant la setmana.

Octavi Botana, editor de la col·lecció de novel·la gràficaSapristi de Rocaeditorial, va moderar la taula formada per Pepe Gálvez, Josep Rom, Juan Santurian i Jaume Vidal. Botana va començar el debat preguntant si els clàssics de cine són els referents principals del còmic. Els ponents van defensar que els clàssics continuen estant vius i que són dues arts que van néixer lligades. Josep Rom, vicedegà d’Equipament i Tecnologia de la Ramon Llull, va afegir que molts autors de còmic tenen els mateixos referents que els escriptors de novel·la negra, entre els quals es va parlar de Dashiell Hammet, Frank William Chandler, Will Pfeifer i Will Eisner, autor de ‘The Spirit’.

La taula rodona va exposar la situació de la novel·la gràfica a Espanya. Segons Gálvez, la novel·la social del segle XXI és la negra, però el còmic adopta una postura més autobiogràfica on en destaquen les experiències individuals. D’aquesta manera, la historieta incorpora el ‘jo’ a la societat i mostra com afecten als individus els temes socials. Rom, d’acord amb aquesta afirmació, va afirmar que és un mitjà d’expressió de les poètiques personals, que permet desplegar el jo en un eix narratiu associat als còmics. El periodista i cap de cultura i espectacles d’‘El Punt Avui’ Jaume Vidal va reiterar que la critica social es fa a partir d’experiències personals, però que a França, per exemple, s’utilitza el còmic com un altre mitjà de comunicació que permet explicar-ho tot sense haver-se d’amagar darrera un jo literari.

Vidal va afegir que al tractar-se d’un tema nascut de la “crueltat i la novel·la barata”, és més difícil que adquireixi el prestigi d’altres arts. El torn de preguntes va permetre als convidats tractar el tema de la novel·la gràfica com un mitjà d’expressió no normalitzat, on van convergir en la discriminació que pateix el gènere. Es va tornar a fer una comparació amb França, on el còmic és acceptat per abordar qualsevol aspecte de la societat. A Espanya, en canvi, es veu com un tema de “frikis o de nens” que ha estat estès a partir de ‘Mortadel·lo i Filemó’. L’argentí Santurian va aportar una visió més optimista a l’afegir que el còmic “encara no ha trobat el seu propi límit”.

Taula rodona 'Negra i dibuixada' a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna

Taula rodona ‘Negra i dibuixada’.                                                                Foto de Meritxell Batlle

Advertisements

Un pensament sobre “La novel·la gràfica s’incorpora a la BCNegra

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s